Бізнес-аналітик з Одеси Терещенко Роман Вікторович зазначає, що основними формами шахрайства є скам-проекти та фінансові піраміди, які часто вводять в оману інвесторів своїми підступними схемами.
Учасники сучасного бізнес-середовища дедалі частіше стикаються з шахрайствами та іншими фінансовими злочинами. Про це свідчать і офіційні дані за 2023 рік, коли середній економічний збиток від шахрайства для фінансових компаній з активами понад $5 мільярдів склав $3,8 мільйони, що на 65% вище порівняно з попереднім роком.
Підводні камені скам-проектів і фінансових пірамід
Експерт Роман Терещенко роз’яснює, що скам-проекти – це різновид інвестиційних афер, в яких шахраї націлені на швидке збагачення за рахунок довірливих інвесторів. З іншого боку, фінансові піраміди формують свою стратегію на залученні коштів нових учасників, які роблять авансові внески для входу в систему. Такі кошти потім використовуються для виплати дивідендів раніше приєднаним інвесторам. Новим учасникам обіцяють прибуток, за умовою залучення нових вкладників до піраміди.
Терещенко наголошує, що ці схеми є дуже крихкими та зазвичай швидко завершують своє існування. Він також звертає увагу на детальний аналіз фінансових пірамід. Зазначає, що кожна з них має унікальну структуру, основні принципи та методи для залучення нових учасників.
Фінансові піраміди: які вони бувають та чого треба остерігатись?
Роман Терещенко пропонує розглянути деякі з найвідоміших схем фінансових пірамід. Саме вони найчастіше застосовуються у схемах шахрайства.
Однорівнева піраміда: це проста схема шахрайства, схожа на відомі піраміди МММ та Понці, де організатор видає цінні папери без реального підґрунтя та залучає вкладників. При цьому виплачує прибуток першим за рахунок коштів нових учасників. Така схема приречена, оскільки обіцяний прибуток виявляється недостатнім для всіх вкладників. Вона цілком може бути визнана скам-проектом через свою короткостроковість.
Багаторівнева піраміда: це складніша схема, що передбачає залучення нових учасників для вкладу і запрошення наступних. Чим більше рівнів, тим більшу вигоду отримують ті, хто знаходиться на верхніх рівнях. Проте, зі зменшенням кількості потенційних новачків, така піраміда втрачає свою актуальність.
Модель «восьми куль», за словами Терещенка, є досить хитрою. Учасникам доручається залучити всього лише двох нових клієнтів, що здається простіше і доступніше. Але при цьому зберігається пірамідальна структура.
Матрична схема включає створення осередків з певною кількістю учасників. Вони піднімаються на вищі рівні шляхом залучення нових клієнтів та отримання бонусів.
Схема Понці: хитрість шахраїв та руйнівні наслідки для інвесторів – Роман Терещенко
За інформацією бізнес-аналітика, винахідливу схему шахрайства ще у 20-х роках ХХ століття придумав Чарльз Понці, яку і назвали на його честь.
На думку фахівця, два найвідоміші приклади застосування цієї схеми – це:
Роман Терещенко: Схеми крипто-шахрайства: методи та наслідки
Роман Терещенко зазначає, що крипто-піраміда є механізмом інвестиційного обману, де прибуток поточним інвесторам виплачується за рахунок внесків нових учасників. Внизу ієрархії зазвичай розташована велика кількість новачків, і кожен наступний рівень має менше вкладників.
За словами бізнес-аналітика, модель крипто-піраміди можна пояснити наступним чином: Нік пропонує п’ятьом своїм друзям інвестувати по 1 біткойну в його проект. Він обіцяє повернути кожному по 2 біткоїни щомісяця. Для виконання цієї обіцянки йому потрібно 10 біткойнів, тому він запрошує ще п’ятьох людей для інвестування. Це формує другий рівень піраміди, де ще п’ять осіб вносять по 1 біткойну. Тепер він може виплатити першому рівню по 2 біткоїни кожному, але йому все ще не вистачає 10 біткойнів. Тому Нік запрошує ще п’ятьох людей, створюючи третій рівень. І так може продовжуватись до тих пір, доки не буде охочих вкладати кошти у сумнівну авантюру. Тоді схема і руйнується.
Роман Вікторович Терещенко переконаний у тому, що аналогічної долї зазнають всі фінансові афери, що функціонують за принципом піраміди – скам-проекти чи інші схеми шахрайства. Всі вони призводять до втрати коштів учасників та руйнування бізнес-планів.
Рекламний матеріал